مجله مستند سو

مجله مستند سو؛ راوی قصه‌های محله

نویسنده

به تعداد آدم‌های این شهر «قصه» برای روایت کردن وجود دارد، فقط کافی است اطرافمان را کمی دقیق‌تر نگاه کنیم...

به گزارش آژانس عکس مستند سو | SooImagesگاهی فکر می‌کنیم اگر قرار باشد یک داستان خاص را روایت کنیم، باید حتماً به دور‌ترین نقطه ممکن سفر کنیم در حالی که معمولاً آدم‌ها و قصه‌هایی اطراف ما حضور دارند که ما هر روز با بی‌تفاوتی از کنارشان رد می‌شویم و توجهی به آن‌ها نداریم. هنرمند کسی است که ذهن و نگاهش انقدر متمرکز و تربیت شده باشد که بتواند مسائل را عمیق‌تر از سطح جامعه بررسی کند. این هنرمند در گام اول باید بتواند به سراغ محیط پیرامون خودش برود.

ما در آژانس مستند سو، تلاش کردیم تا کمی عمیق‌تر و دقیق‌تر به اطرافمان نگاه کنیم. ‌ایده پروژه «خانه» از اینجا کلید خورد.
اما در «پروژه خانه» دقیقاً چه کاری انجام می‌دهیم؟
در گذشته «شناخت محله» و «احساس مسئولیت» نسبت به آن باعث قوت گرفتن هویت‎‌های محلی و حل و فصل مشکلات توسط خود مردم می‌شد. به مرور زمان و با مدرن شدن جوامع، فاصله بین آدم‌ها هر روز بیشتر شد تا آنجا که در شلوغی شهر‌ها مفاهیمی مانند «محله» کمرنگ شد.
چقدر از همسایه خودمان یا کاسبانِ محل خبر داریم؟ چقدر ظرفیت‌ها و ضعف‌های محله را می‌شناسیم؟
در پروژه خانه تلاش کردیم تا مفهوم «محله» را احیا کنیم. ما فعالیتمان را از شهر تهران آغاز کردیم و در هر محله یک تیم رسانه‌ای- متشکل از پژوهشگران و عکاسان- تشکیل دادیم و این گروه‌ها قرار است قصه‌های محله‌شان را روایت کنند.
شروع کار پروژه خانه همزمان شد با «ماه محرم». در این روز‌ها که حال و هوای شهر طور دیگری است ما پای قصه مردم کوچه و بازار نشستیم؛ آدم‌هایی با شغل و ظاهر و تفکرات متفاوت که هرکدام به شکلی با این مسیر پیوند خورده‌اند. قصه‌ها را شنیدیم، زندگی‌ها را دیدیم و لحظه‌هایشان را ثبت کردیم.
از ۲۸ مردادماه قراراست با این قصه‌ها در آیتم «مجله مستند سو» مهمان نگاه شما باشیم.
«مجله مستند سو» روز‌های شنبه، در برنامه «سلام، صبح بخیر» از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. در این بخش قراراست عکاسان سو با حضور در برنامه «سلام، صبح بخیر» داستان مجموعه عکس خود را روایت کنند. اینکه هنرمند چه مسیری را طی می‌کند تا شخصیت داستانش را پیداکند، با او ارتباط برقرار کند و درنهایت یک لحظه زیبا را ثبت کند، تجربه‌ایست که در این برنامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

طراحی لوگو: پوریا هنزکی

تدوین ویدیو: مهدی رشوند

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha