جشنواره تلویزیونی مستند

قهرمانان معمولی | قهرمانی همیشه روی سکوها اتفاق نمی افتد

نویسنده رسانه‌های دیگر
عکاس فاطمه حسین مردی

قهرمانان معمولی روایتگر زندگی و فعالیت افرادی است که در عین گمنامی، هویت ساز، امید آفرین و انگیزه بخشند؛ در مناطقی که نامشان برایمان سخت است و جغرافیایشا، صعب العبور، دست به کار شدند، ساختند و ساخته شدند.

به گزارش آژانس عکس مستند سو | SooImages /

در اختتامیه هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند که جمعه ۱۷ آذرماه در شهر کاشان برگزار شد،  از میان ۵۰ اثر ارسال شده به جشنواره در بخش مجموعه مستند، مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» جایزه بهترین مجموعه مستند را کسب کرد.

مجتبی حیدری تهیه کننده  و کارگردان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» درباره این مجموعه توضیح داد: مستند «قهرمانان معمولی» ۱۳ قسمت است که در ایام نوروز از شبکه یک، افق و مستند و شبکه‌های استانی پخش شد و همچنان هم بازپخش دارد. این مستند به افراد موفقی در روستا‌ها و شهرستان‌ها می‌پردازد که در زندگی با سختی‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند و با تلاش فردی در نهایت موفقیت به‌دست آورده‌اند. البته این قهرمان کار را به نفع عمومی رسانده که می‌تواند در بحث آموزش یا اشتغال و مباحث فرهنگی باشد. یعنی نسبت به محل زندگی‌شان واکنشی نشان داده‌اند و توانسته‌اند جمعی را با خودشان همراه کنند؛ نه این‌که منافع خودشان را در‌نظر نگرفته‌باشند اما برای موفقیت دیگران هم تلاش می‌کنند. این اثر برای اولین‌بار روی آنتن رفت و در ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای پخش شد.

 

 

وی همچنین بیان کرد:

رسالت «قهرمانان معمولی» این است که مردم به یک خودباوری برسند و فکر نکنند همه اتفاقات مثبت و توانمندی‌ها در پایتخت رخ می‌دهد. ما در این مجموعه نمی‌خواستیم تنها انعکاس دهنده درد باشیم، بلکه به سراغ شهرها و روستاهایی رفتیم که مشکل و معضل به دست خودشان حل شده باشد.

نکته مهم برای ما این بود که آدم‌های عادی چه تأثیری از مجموعه گرفته‌اند. تمام تلاش‌مان را کردیم مردم احساس غریبگی با این قهرمان‌ها نکنند. دنبال اسطوره‌سازی نبودیم. در عین اینکه ‌شأن و منزلت این افراد در مستند حفظ شده‌است. چون در همین کمبود‌ها و محدودیت‌هاست که افرادی می‌توانند الگو باشند و قهرمان شوند.

حیدری درباره همراهی تلویزیون با مستندسازان و بازخورد‌هایی که از مخاطبان گرفته، اظهار کرد: بازخورد مثبت پخش مستند قهرمانان معمولی برای ما این بود که روی روند فعالیت این شخصیت‌ها تأثیر گذاشته‌بود. مثلا ما روی پروژه‌ای در شیراز و روستا‌های اطراف کار می‌کردیم. خانمی که گلیم تولید می‌کرد اما برای توسعه کارش مشکل مالی داشت ولی بعد از پخش این مستند، سرمایه‌گذار برایش پیدا شد و توانست در توسعه اشتغالش به او کمک کند. در بحث دامداری در سیستان‌و‌بلوچستان این مسأله وجود داشت که بعد از پخش این مستند، از طرف فرمانداری مساعدت‌هایی شد. پخش این مستند‌ها از تلویزیون این محاسن را داشت. یعنی مستند یک چرخه فرهنگی _ اقتصادی را بعد از انتشار با خود به همراه دارد. این برای ما و مجموعه‌مان خیلی مهم است که بچه‌های دیگر هم بتوانند وارد این حوزه شوند. ما در‌تلاشیم فصل دوم این مجموعه را بسازیم.

 

 

 

 

تهیه‌کننده «قهرمانان معمولی» درباره گروه تولید مجموعه تصریح کرد:

جایزه ای که در جشنواره تلویزیونی مستند به قهرمانان معمولی تعلق گرفت در واقع یک جایزه جمعی است چرا که گروه سو همه در کنار هم مسئولیت خود را شناختند و برای ساخت اثر تلاش کردند و ناگفته نماند که خیلی از اعضای گروه جوانانی هستند که اولین تجربه جدی شان در این حوزه بود.

مجری طرح این مجموعه، آژانس مستند سو است؛ مجموعه‌ای که شکل‌گیری آن به نیمه اول دهه ۹۰، بازمی‌گردد. پس از پروژه‌هایی که در حوزه عکاسی مستند کار ‌کردم، شروع به برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان کردم. اکنون جوانان بسیاری در مجموعه ما حضور دارند که در پروژه قهرمانان معمولی فعالیت داشتند. جوانان گروه در کنار بزرگ‌ترهایشان تجربه کسب می‌کنند و هم از نزدیک به مناطق مختلف می‌روند و در تولید کار نیز نقش بسیار موثری دارند. تیم تولید و سوژه‌های «قهرمانان معمولی»، یک الگوی مشابه دارند. در حین تولید کار جمله‌ای داشتم و می‌گفتم «قهرمانان معمولی» توسط فیلمسازان معمولی، برای مردم معمولی ساخته می‌شوداما مسئله اصلی این است که فارغ از جریان‌های سیاسی، سازمانی و حاکمیتی، خودمان نسبت به خودمان، جامعه و عرصه هنر احساس مسئولیت می‌کنیم.

وی درباره فصل دوم گفت: به امید خدا فصل دوم این مجموعه نیز ساخته می شود و در حال حاضر در مرحله پژوهش و تامین منابع مالی آن هستیم. ناگفته نماند سوژه‌های فصل دوم نیز مردم شریف روستاها هستند و ما تلاش می‌کنیم این ارتباط عمیق‌تر و انتخاب سوژه‌ها دقیق‌تر باشد؛ همچنین تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان و جامعه داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

تیزر مجموعه قهرمانان معمولی

همزمان با رونمایی از تیزر جدید؛ قهرمانان معمولی راهی آنتن شبکه مستند می شوند.

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha