روستا آباد

قصه‌های روستایی در رویداد «روستا آباد»

نویسنده رسانه‌های دیگر

ما در حال حاضر روستایی که به عنوان منطقه محروم بگویند، کم داریم و دیگر در شرایطی هستیم که باید روستاها وارد فاز توسعه شوند. بحث توسعه با معرفی توانمندی‌های اهالی روستا رخ می‌دهد.

 همزمان با «روز ملی روستا»، نمایشگاه گروهی عکس «آژانس مستند سو» با موضوع معرفی بخشی از سبک زندگی و فرهنگ روستا در مصلی تهران برگزارشد. این نمایشگاه حاصل ده سال فعالیت و تمرکز این مجموعه در معرفی استعدادهایی است که هر کدام در موضوعات مختلف در مناطق روستایی سرآمدند و هویت سازند.

اما یکی از اتفاقات قابل توجه این رویداد نمایش چند قسمت از مجموعه مستند «قهرمانان معمولی»، محصول مرکز مستند سوره به تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری و برپایی نمایش عکس گروهی «آژانس مستند سو» بود که به همت معاونت توسعه روستایی برگزار شد.
همین مساله بهانه‌ای شد که در آخرین روز برگزاری این نمایشگاه با تهیه‌کننده و یکی از کارگردانان «قهرمانان معمولی» درباره این رویداد و اتفاق ویژه‌ای که در حاشیه آن رخ داده است، گفتگو کنیم که در ادامه می‌خوانید.
وی در ابتدا با اشاره به اینکه چگونه با رویداد «روستاآباد» آشنا شده است، بیان کرد: برگزارکنندگان این رویداد از دوستان قدیمی ما هستند که در طول ۱۰ سال گذشته هر کدام در بخشی از روستاها مشغول بودیم؛ عده‌ای در بخش عمران و اشتغال و عده‌ای دیگر در بخش فعالیت‌های جهادی. من و همکارانم نیز در بخش بخش رسانه مشغول بودیم و هستیم. حلقه وصل همه ما بحث توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی بوده است. همه ما در این سال‌ها به تجربه‌ای رسیدیم و در حال حاضر دوستان قدیمی ما که در بخش معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری مسئولیت گرفتند، با ما تماس گرفتند و از ما دعوت کردند که در این رویداد حضور پیدا کنیم.
وی ادامه داد: در حقیقت امسال به دلیل آشنایی که با دوستان داشتیم، اتفاق مثبتی نسبت به سال‌های پیش رخ داد و رویداد فرهنگی‌تر برگزار شد. ما هر شب‌ نمایش یک قسمت از مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» را داشتیم و در کنار آن نمایشگاه عکس سوژه‌ها نیز برپا شد.
 
 
 
 
 
این مستندساز یادآور شد: امسال نمایشگاه عکس در سطح بسیار خوبی برپا شد؛ چیزی که در سال‌های گذشته تنها به صورت تک‌فریم از روستاها بود. ما امسال قصه شخصیت‌هایی را که باعث رشد و توسعه روستا می‌شوند و از خود اهالی روستا هستند، به نمایش گذاشته بودیم و این کار جنبه فرهنگی هم داشت.
حیدری تاکید کرد: پیشنهاد من این است که باید برای تعاملی‌تر برگزار کردن این رویداد یکسال فکر و کار کنیم. به عنوان مثال وقتی در مدارس درباره اشتغال با بچه‌ها صحبت می‌کنیم، باید ذهن آن‌ها را فراتر از مشاغل شهری و یا پزشکی، مهندسی و... ببریم. این نمایشگاه می‌تواند تور گردشگری برای بچه‌های دانش‌آموز و همچنین تقسیم‌بندی‌های مختلف در مجامع متفاوت باشد. برای این امر همچنین لازم است این رویداد در زمان طولانی‌تری برگزار شود و حتی می‌توان به نمایشگاه اختصاصی برای هر استان در قالب یک رویداد فکر کرد.
تهیه‌کننده «قهرمانان معمولی» افزود: یک جا باید این محرومیت تمام شود درحالی که متاسفانه پیش‌فرض ذهنی دوستان نیست و انگار باید همیشه باشد. فکر می‌کنم برگزار چنین رویدادهایی با نگاه عمیق‌تر به روستا و روستایی و مناطق دور، در تهران به عنوان پایتخت و شهرهای بزرگتر فاصله‌ها را کم و کمتر می‌کند.
حیدری در پاسخ به این پرسش که چند مجموعه عکس در این رویداد به نمایش گذاشته شده است، بیان کرد: به دلیل فضای محدودی که در نمایشگاه داشتیم ۶ قصه را به نمایش گذاشتیم و از ۲ مجموعه عکس به صورت کلاژ استفاده کردیم. البته اتفاق مثبت این روزها برایمان این است که از امروز ۱۸ مهرماه در مترو تهران نمایشگاه عکس‌مان برپا می‌شود که ۸ قصه و ۲ مجموعه به صورت تک فریم و داستان‌محور پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: عکس‌هایی که در رویداد «روستاآباد» به نمایش گذاشته شده، برای یک دهه گذشته تا به امروز و موضوع آن اشتغال، آموزش و سبک زندگی در مناطق روستایی و ورزش و زیبایی‌های روستاست. نکته جالب برای ما این بود که مردم استقبال کردند و آشنا با شخصیت‌ها برایشان هیجان‌انگیز است. مردم این مدل روایت‌ها را دوست دارند چراکه روایت پیشرفت ماست.
 
 
این مستندساز تاکید کرد: این روایت‌ها باعث می‌شود توانمندی افراد تکثیر شود. اتفاق خوب دیگری که در این رویداد رخ داد، این بود که سوژه‌های مستند آنجا رودررو با مردم صحبت می‌کردند و این کار را جذاب‌تر کرده بود. ناگفته نماند که برخی از سوژه‌های «قهرمانان معمولی» مانند «آکتور مرزبان» در این رویداد غرفه نداشت و ما از ایشان دعوت کردیم که به تهران بیاید و در این نمایشگاه حاضر شود. برخی از سوژه‌ها مانند «بانوی مهر»، «سریردخت» و «سرمایه زمین» در این رویداد غرفه داشتند و پس از نمایش فیلم‌شان با مردم درباره داستان زندگی خود صحبت می‌کردند.
 
 
 
حیدری با بیان اینکه آشنایی با توانمندی روستاییان و شنیدن قصه زندگی آن‌ها به بحث توسعه روستایی کمک می‌کند، اظهار کرد: ما در حال حاضر روستایی که به عنوان منطقه محروم بگویند، کم داریم و دیگر در شرایطی هستیم که باید روستاها وارد فاز توسعه شوند. بحث توسعه با معرفی توانمندی‌های اهالی روستا رخ می‌دهد.
این مستندساز ادامه داد: ما ظرفیت‌های زیادی در روستاها داریم که باید با به کارگیری آن‌ها این بحث مناطق محروم را از بین ببریم. همچنین تقسیم این ظرفیت‌ها باید بر مبنای عدالت باشد تا همه استان‌ها و شهرستان‌ها برخوردار شوند. نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که باید تولیدات و نگاه عمیق رسانه‌ای داشته باشیم تا روزی نقطه پایانی بر محرومیت بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارها و ماموریت همکارانم این بود که شخصتیت‌های مختلفی را پیدا کنند. برنامه ما برای ساخت فصل دوم «قهرمانان معمولی» این است که سراغ مردم مناطق مرزنشین برویم. چون کمتر اطلاعاتی از آن‌ها داریم و دلمان می‌خواهد قصه آن‌ها را بشنویم. به لطف خدا در این رویداد به چند نفر رسیدیم که قصه‌های جذاب و شنیدنی دارند و برای ساخت فصل دوم این مجموعه مستند به سراغ آن‌ها خواهیم رفت.
 
 
 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha